Obciążenia i ich rodzaje

Pamiętaj, że za małe obciążenie nie pomoże Tobie osiągnąć odpowiednich rezultatów, natomiast za duże obciążenie jedynie zagwarantuje Tobie kontuzję, jaka wyeliminuje na kilka tygodni z treningów, jako początkujący prawdopodobnie zastanawiasz się, wówczas jak wybrać dobrze obciążenie. Należałoby przeznaczyć chwile na ustalenie dobrego obciążenia treningowego, jak to zrobić?

Jak wybrać dobre obciążenie w treningu siłowym?

Przede wszystkim należałoby wiedzieć, iż wybór dobrego obciążenia działa na skuteczność treningów siłowych. Częstym błędem u osób niedoświadczonych jest wybieranie za dużych ciężarów w stosunku do swoich możliwości, poprzez co mięśnie nie są w stanie funkcjonować w pełnym obszarze. Za duże obciążenie zaburza odpowiednią technikę robionych ćwiczeń, natomiast co za tym idzie, może także być niebezpieczne. Nim dokonamy doboru obciążenia, postawmy sobie pytanie, jaki mamy cel treningowy.

Ciężar maksymalny

Przy doborze dobrego obciążenia niezwykle pomocne okazuje się określenie ciężaru maksymalnego. By to dobrze zrobić, należy dobrać taki ciężar, jaki człowiek jest w stanie unieść 5 razy w sposób dobry technicznie. Potem określoną wartość przemnożyć przez 5 (więc ilość powtórzeń) oraz poprzez współczynnik 0,0333. Następny etap to dodanie osiągniętego rezultatu do ciężaru wyjściowego. Tak uzyskany ciężar maksymalny (CM) można zastosować do ułożenia programu treningowego. Jeżeli komuś zależy na wzmocnieniu siły, powinien sięgnąć po obciążenie stanowiące 80-95% CM. Aczkolwiek do zbudowania masy mięśniowej starczy obciążenie 60-80%

Talerze kompozytowe lub talerze żeliwne?

Talerze do sztangi są nieodzownym elementem w treningu siłowym. Służą do mocowania ich na gryfie oraz trenowania niektórych części ciała. Jeżeli ktoś trenuje konsekwentnie i regularnie, to z ich pomocą wyrzeźbi zarówno górne, jak również dolne części ciała. W zależności od swoich możliwości oraz od rezultatów, jakich się spodziewamy po treningu, należy dobrać talerze żeliwne o właściwym ciężarze. Przy kupnie obciążeń zwracamy zwykle uwagę na wielkość średnicy, by była zgodna ze średnicą gryfu, na którym będziemy je montować.

Zalety używania obciążeń do sztangi

Jeżeli obciążenia są ciągle zmieniane, siła własnego ciała się zwiększa, natomiast mięśnie ładnie rzeźbią. Organizm rozpoczyna się dostosowywać do intensywnego wysiłku. Zmiana obciążeń pozwoli także na rozmaitość treningów. Każdy typ trening potrzebuje innego obciążenia. Zalecane jest, by stopniowo podnosić ciężar sztangi. Wówczas ciało się nie przyzwyczaja, natomiast rezultaty ćwiczeń są coraz lepsze. Otwory wykorzystane w obciążeniach zdecydowanie upraszczają nakładanie ich na gryf, podnoszenie ich. Mogą także spełniać rolę hantli.